Met “kleijne swaps”, of praktische tips om de maaltijd een tikkeltje voedzamer te maken, helpt Albert Heijn de Vlaming om gezonder te eten. De retailer betrekt ook bekende Vlamingen Jeroen Meus en Linde Merckpoel in de campagne.
Een vorm van “nudging”
De teasercampagne ging al een week geleden van start, met op billboards en online cryptische slogans als “Swapke doen?”, “Op swappen staat geen leeftijd” of “Uw vriendinnen swappen ook, hoor”. Vandaag onthult Albert Heijn wat dat swappen precies betekent: het zijn praktische wisseltips die de maaltijd iets gezonder of voedzamer maken.
Voorbeelden zijn lasagne maken met pompoenvellen, linzen toevoegen aan gehakt, koken met volkorenpasta of minder olijfolie gebruiken met een spuitbus. Een vorm van “nudging” dus, omdat consumenten wel gezonder willen eten, maar grote veranderingen zelden volhouden. Kleine stapjes werken beter, zegt de gedragswetenschap.
“Swap van de week”
Albert Heijn gaat daarom mensen inspireren over die kleine stapjes, via communicatie binnen en buiten de winkel. Televisiekok Jeroen Meus gaat “swapversies” maken van recepten uit Dagelijkse Kost en vlogger Linde Merckpoel trekt met haar videocamera heel Vlaanderen rond op zoek naar swappers.
“We zijn ervan overtuigd dat heel veel Vlamingen nu al swappen,” zegt Els Lagrou, hoofd marketing bij Albert Heijn. “Die fantastische wisseltips gaan we verzamelen. Elke week kiezen we er eentje uit als ‘swap van de week’. De ‘Kleijne swap’ gaan we trouwens heel groot maken. Vlamingen helpen om gezonder te eten, wordt van ons verwacht en is helemaal in lijn met onze missie: samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen.”