Coronajaar 2020 heeft Albert Heijn bevestigd als marktleider in Nederland: de supermarktketen haalt een marktaandeel van 35,0%, met dank aan de groei van thuisbezorging. Uitdager Jumbo groeide wel sneller.
Jumbo wint terrein
Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is vorig jaar met 0,1% gestegen naar 35,0%. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van Nielsen. De supermarktketen blijft daarmee de nummer één op haar thuismarkt, naar eigen zeggen vooral dankzij een sterke groei in thuisbezorging. De onlineverkoop verdubbelde en er was ook de lancering van de nieuwe dienst AH Compact, tot nu toe beperkt tot Haarlem en Nijmegen, voor een- en tweepersoonshuishoudens.
Die onlinegroei moest weliswaar compenseren voor de terugval op ‘high traffic’-locaties, zoals universiteitscampussen, stations en binnensteden. Albert Heijn eindigde het jaar met 992 winkels in Nederland, wat 15 meer is dan een jaar eerder. In België kwamen er 9 winkels bij en klokte de retailer af op 58 vestigingen.
Rivaal Jumbo groeide weliswaar iets harder, van 21 naar 21,5%. De uitdager wint met andere woorden terrein. Dat is vooral op vergelijkbare groei gestoeld, want de Nederlandse keten kreeg er op de thuismarkt ‘maar’ tien winkels bij. Volgens de keten waren dat vooral panden op binnenstadlocaties in steden zoals Amsterdam, Utrecht en Haarlem.
Samen met de groei in België, goed voor vijf winkelopeningen vorig jaar, heeft Jumbo vandaag in totaal 687 supermarkten. De online omzet is dan weer met 50% gestegen tot meer dan 500 miljoen euro.