RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiJumboLidlPlus
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn grote winnaar in Nederland, Jumbo verliest opnieuw

icon
Food17 januari, 2024

Voor het vijfde opeenvolgende jaar won Albert Heijn marktaandeel in Nederland, terwijl uitdager Jumbo zijn aandeel zag dalen. Ook Plus wint, de harddiscounters Aldi en Lidl stagneren.

De factor Jan Linders

In 2023 steeg het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland van 36,7% naar 37,1%, blijkt uit zopas gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen IQ. De marktleider weet al voor het vijfde opeenvolgende jaar marktaandeel te winnen. Die winst is voor een groot deel toe te schrijven aan expansie: de retailer voegde 38 winkels toe aan zijn portfolio en klokt af op 1.192 filialen. Een belangrijke factor was de overname van de Zuid-Nederlandse keten Jan Linders.

De Nederlandse nummer twee, Jumbo, zag het marktaandeel dalen van 21,4% naar 21,1%, ondanks de opening van 11 bijkomende filialen. Eind 2023 had Jumbo 696 supermarkten. Op grote afstand volgt Plus, de derde supermarktketen in het land: die kreeg er vorig jaar 54 winkels bij door de ombouw van Coop-filialen en heeft nu 398 winkels. Het marktaandeel steeg daardoor van 6,8% naar 7,8%.

Moeilijk jaar voor harddiscounters

Plus is lid van Superunie, de alliantie die nog heel wat regionale en familiale supermarktketens groepeert in Nederland. Die groep zag door het wegvallen van Jan Linders het aantal winkels terugvallen van 1645 naar 1571, maar het marktaandeel steeg wel licht: van 25,9% naar 26%. Prijsvechters als Dirk en Nettorama presteerden sterk – maar ze geven geen apart marktaandeel vrij.

Voor de harddiscounters is het vechten in Nederland: ze konden vorig jaar geen bijkomende vestigingen openen. Lidl stagneert op een marktaandeel van 10,6% met 438 filialen, Aldi verloor lichtjes aandeel van 5,4 naar 5,2%, met 485 filialen. In totaal realiseerden de Nederlandse supermarkten een omzet van 50,1 miljard euro: een record, met dank aan de inflatie.

Meer Food
Bekijk meer
  • De drie eerste Kilopakketten
    icon
    Food8 mei, 2025
    Crisp en Dille & Kamille lanceren seizoensgebonden groentepakketten

    Boodschappenapp Crisp wil samen met winkelketen Dille & Kamille consumenten meer aanzetten tot het eten van meer seizoensgroenten. Daarom introduceren ze "Kraakverse Kilopakketten", waarmee ze klanten naar duurzamere recepten willen bewegen.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    Albert Heijn neemt Carrefour Market Sint-Kruis over

    Carrefour geeft zijn verlieslatende supermarkt in Brugge Sint-Kruis op: de winkel sluit eind juni. Een franchisenemer van Albert Heijn neemt de locatie over.

  • icon
    Food8 mei, 2025
    AB InBev verrast met sterke winstgroei

    AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van 2025 zijn winstverwachtingen ruimschoots overtroffen. Een "sterke start van het jaar", zegt het bedrijf, ook al daalde de omzet.

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN