In 2022 won marktleider Albert Heijn in Nederland 1,3% marktaandeel, om uit te komen op 37%. Uitdager Jumbo en prijsvechter Lidl zagen hun marktaandeel vorig jaar dalen.
Dankzij overnames
Albert Heijn sluit een naar eigen zeggen “bijzonder” jaar af met een marktaandeel van 37%, een stijging met 1,3% vergeleken met 2021. Grotendeels is de groei te danken aan winkelopeningen en aan de overname van regionale supermarktketen Deen: de marktleider opende in Nederland vorig jaar 15 supermarkten en 89 gemakswinkels van AH To Go en klokt daarmee af op 1154 vestigingen.
De inspanningen van Albert Heijn om de dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden, werpen ook hun vruchten af, zegt CEO Marit van Egmond in een persbericht. Het assortiment Prijsfavorieten (voordelige basisproducten onder huismerk) breidde met 200 producten uit naar 1700 referenties. De verkoop groeide in volume met 5%. Ook dit jaar breidt de retailer het aanbod verder uit: “In 2023 blijft voordelig boodschappen doen bij Albert Heijn prioriteit.”
Jumbo verliest
Met deze prestaties kroont Albert Heijn zich tot de onbetwiste winnaar op de Nederlandse foodretailmarkt in 2022. Nummer twee, Jumbo, moest namelijk 0,2% marktaandeel inleveren en heeft nu nog 21,5% in handen. Het aantal winkels daalde van 691 naar 685, volgens cijfers van NielsenIQ die Distrifood publiceert. Eerder had Jumbo nochtans zelf gemeld dat het marktaandeel ‘stagneerde’ en dat de omzetgroei van 3,2% vorig jaar licht hoger was dan die van de markt.
Ook Lidl verloor vorig jaar – en voor het eerst – marktaandeel in Nederland: het aandeel daalde van 10,6% naar 10,1%, terwijl het aantal winkels gelijk bleef. Aldi won 0,2%. SuperUnie, het inkoopverbond van familiale, regionale supermarktketens, moet na de overname van Deen door Albert Heijn logischerwijs aandeel inleveren. Binnen de groepering weten enkel Plus en Dekamarkt marktaandeel te winnen.