In M2 in Maasmechelen heeft Albert Heijn vandaag de opening van zijn vijftigste Belgische supermarkt gevierd. De nieuwe winkel, die goed is voor zowat 45 banen, moet bijdragen tot een heropleving van het winkelcentrum.
Op naar 100 winkels
De nieuwe winkel wordt uitgebaat door ondernemers Eric Vermesen en Heidi Loos. Net als in andere recente winkels van de keten vinden shoppers er een extra grote verswereld, met een rijk assortiment op de afdeling verse maaltijden en salades, op de groenten- en fruitafdeling, bij de bloemen en planten of in de bakkerij.
“Maasmechelen is voor ons een bijzondere opening”, zegt algemeen directeur Raf Van den Heuvel van Albert Heijn België. “Deze winkel is onze vijftigste in België. Het is een mijlpaal in ons succesverhaal dat verder gaat: we willen uiteindelijk naar honderd winkels.” Het expansieritme valt dan ook niet stil: momenteel bouwt Albert Heijn alweer volop aan nieuwe winkels. Nummer 51 opent binnenkort in Sint-Pieters-Leeuw, in retailpark Shopping Pajot. Nummer 52 staat gepland in Westmeerbeek, een deelgemeente van Hulshout in de provincie Antwerpen. Dat vernemen we via Stamhuis, de winkelbouwer die een belangrijk deel van de Albert Heijn-vestigingen realiseert zowel in België als in Nederland.
Leemte opgevuld
In Maasmechelen vult Albert Heijn de leemte in die ontstond na het vertrek van Carrefour Market uit het winkelcentrum, afgelopen najaar. M2 kan een nieuwe dynamiek wel gebruiken: het winkelcentrum, dat gelegen is naast outletcenter Maasmechelen Village, kampt al enige tijd met teruglopende bezoekersaantallen.
De beheerder lanceerde daarom vorig jaar een vernieuwingsplan: M2 zal meer inzetten op beleving met onder andere een foodfestival en een attractie met reuzenglijbanen. Er komt 4.400 m² aan winkel- en horecaruimte bij. Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn in een winkelcentrum een locatie inneemt die eerder door Carrefour werd opgegeven: dat gebeurde onder andere ook al in Shopping 1 in Genk en anderhalve maand geleden in Wijnegem.