In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.
33% meer versruimte
Albert Heijn focust dit jaar op vers: in de volledig vernieuwde supermarkt aan het Genderenplein in Hoofddorp brengt het daarom alle lopende pilootprojecten in de verscategorie samen. Er is 33% meer ruimte voorzien voor vers, met een kruidenpluktuin, een uitgebreid seizoensschap en een vier meter lang ‘Grow Your Own’-schap met alles voor de moestuin. Daar vinden klanten benodigdheden “om echt vers zelf te laten groeien in de tuin of in de keuken”. Op schermen kunnen ze bovendien meer leren over de oorsprong van producten, maar ook zware boodschappen bestellen die door AH.nl worden thuisbezorgd.
De extra ruimte voor vers gaat er nochtans niet ten koste van andere categorieën. Wel is het aantal klassieke kassa’s in de vernieuwde winkel van acht naar drie teruggebracht, met in de plaats daarvan meer zelfscankassa’s: klanten kunnen er kiezen of ze met handscanners werken, met hun mobiele telefoon betalen of bij de scan&go-kassa’s gaan. Zo is er plaats vrijgekomen, aldus AH.
Kruidentuin, borrelplanken en bonbondoosjes
Op het ruime versplein zijn de blikvangers een borreleiland (waar shoppers zelf een borrelplank uit een wisselend assortiment charcuterie kunnen samenstellen), een kruidenpluktuin en de patisserie-afdeling (waar mensen ook zelf doosjes met bonbons en koekjes kunnen vullen).
Nieuw zijn ook de elektronische prijsetiketten en het gebruik van verneveling (dry misting) om meer groenten en fruit zonder verpakking te kunnen presenteren. “Door de toepassing van dry misting blijft groente en fruit langer vers, wat leidt tot minder verspilling”, klinkt het bij Albert Heijn.
Slimme koelkastmagneet Hiku stopgezet
“De klant kan snel en makkelijk boodschappen doen, maar ook geïnspireerd worden”, luidt de redenering. Albert Heijn voegt daarom deze week nog ruim honderd nieuwe producten aan de bereide maaltijden en salades toe en lanceert het een vernieuwde Allerhande Box. Tegelijkertijd raakte weliswaar bekend dat de supermarktketen stopt met zijn koelkastmagneet Hiku. Die is uitgerust met een barcodescanner en spraakherkenning, maar de dienstverlening wordt nu stopgezet: volgens AH door de Amerikaanse producent. Het apparaatje wou een variant zijn op de Dash-bestelknoppen van Amazon, waarbij producten automatisch kunnen bijbesteld worden.
De Hiku plaatst de gevraagde of gescande producten echter alleen nog maar op het boodschappenlijstje in de Appie-app van AH. De consument moet dus nog zelf de bestelling doorgeven. De proef wordt eind mei afgerond.