Korting is “niet meer dan logisch”
Albert Heijn bevestigt het versturen van de brief en noemt een dergelijk “groei-initiatief” niet meer dan normaal, gezien de overname van in totaal 82 C1000- en Jumbo-winkels op de Nederlandse thuismarkt, het succes en de voortgaande expansie van Albert Heijn in België en woensdag ook de opening de eerste AH in Duitsland.
“Door de sterke expansie, in liefst drie landen, zijn de investeringen voor AH zodanig verschoven dat we het logisch vinden dat de producenten hun bijdrage leveren aan die sterke groei. Wij investeren erin, de leverancier groeit met ons mee,” verklaren ze in Zaandam de extra kortingl.
Funest voor kleine zaken
In het FD zegt een anonieme betrokkene echter dat die maatregel vooral voor kleine leveranciers funest zal uitpakken: “Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood.” Zeker voor kleine leveranciers kan zelfs een ‘kleine’ korting als 2% grote gevolgen hebben, onder meer in het personeelsbestand, bevestigt ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck aan Kanaal Z.
Albert Heijn meent echter dat de tarieven tussentijds moeten worden gewijzigd omdat de markt dynamisch is. Tegenover het ANP verklaart een woordvoerder van Albert Heijn: “We wisten aan het begin van het jaar nog niet dat we die winkels zouden overnemen.”
Boos vanwege korting
Topman Dick Boer van Ahold kondigde de extra kortingsronde al eerder aan, maar toen was het exacte percentage nog niet bekend. Volgens Het Financieele Dagblad werkt een groep kleinere leveranciers aan een brief waarin de eis van Albert Heijn wordt afgewezen. Fabrikantenkoepel FNLI laat weten dat dit soort eenzijdige wijzigingen van de voorwaarden onwettig zijn.
“Dit maakt veel commotie los. We hebben recent ook dergelijke brieven gezien van Jumbo en Sligro. Er moet een einde komen aan pogingen om de spelregels te veranderen”, zegt Philip den Ouden van FNLI in de krant. Distrifood schreef in maart 2012 al dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eist van leveranciers. Ook toen ontstond ophef over die brief.
Hoeveel geld Albert Heijn met de maatregel vrijspeelt, wil het bedrijf niet bekendmaken.