Albert Heijn breidt het assortiment vegetarische en vegan producten dit najaar gevoelig uit. De Nederlandse supermarktketen speelt daarmee in op de toenemende vraag naar plantaardige producten.
70 nieuwe producten
Albert Heijn heeft naar eigen zeggen al de grootste keuze in vega en vegan. Toch zal de retailer dit najaar het aanbod nog uitbreiden met 70 eigenmerk-producten, voor alle eetmomenten van de dag. Concreet gaat het onder meer om vegan verspakketten, plantaardige plakken ‘kaas’ en ‘geraspte kaas’, plantaardige spreads, vegan vleeswaren zoals grillworst, gebraden kipfilet en vegan frikandellen, boneless wings, diverse burgers en plantaardige zuivel.
De reden voor de verruiming van het aanbod ligt voor de hand. De vraag naar vega, vegan en plantaardige voedingsmiddelen neemt al enkele jaren toe. En het einde van die trend lijkt nog lang niet in zicht: steeds meer consumenten zijn nu flexitariërs en kiezen vaker voor plantaardige alternatieven.
“Het is onze missie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Een tijdlang had vlees de hoofdrol op ons bord en dat is de laatste jaren veranderd. Dat is goed nieuws want vlees eten heeft een grotere impact op het milieu én op je gezondheid dan wordt gedacht. Als we wat vaker vegetarisch en plantaardig eten, kunnen we met elkaar flink wat van de CO2-uitstoot verminderen. Dat is beter voor de dieren én gezonder voor onszelf. We vinden het als Albert Heijn erg belangrijk om onze bijdrage te leveren,” aldus Anita Scholte Op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn.