De zopas geopende Jumbo-supermarkt in Rijkevorsel kan tegen 2020 een lokaal marktaandeel behalen van 21,5%. De nieuwkomer zou vooral Albert Heijn, Aldi en Lidl pijn doen, blijkt uit een prognose van analist Shopperware.
Delhaize wordt de nieuwe marktleider
In het marktgebied Rijkevorsel wonen bijna 15.000 mensen en de foodomzet bedraagt er ongeveer 48 miljoen euro. Tot voor enkele dagen werd die omzet verdeeld onder vijf supermarkten: Albert Heijn, Delhaize, Carrefour, Lidl en Aldi. Als gevolg van de start van Jumbo kan dat plaatje er tegen 2020 helemaal anders uitzien, zegt retailexpert Dirk Vanderveken van Shopperware. De grootste verliezer wordt volgens hem de lokale marktleider, Albert Heijn.
Die heeft vandaag nog 27,6% marktaandeel, maar dat zal wellicht terugzakken tot 21,3%. Daarmee wordt AH plaatselijk pas de derde speler. Ook Lidl en Aldi zullen marktaandeel en omzet moeten prijsgeven, net als Carrefour Market. “Jumbo zal vooral kannibaliseren op Aldi, Lidl en Albert Heijn, en wel om twee redenen”, aldus Vanderveken: “Aldi en Albert Heijn bevinden zich op dezelfde locatie, en de lage prijsperceptie van Jumbo zal shoppers van Aldi en Lidl aantrekken.”
Volgens de prognose zou Delhaize de nieuwe marktleider worden in het marktgebied, met een aandeel van 21,7% (tegenover 25,7% nu). Jumbo wordt nummer twee (21,5%) net voor Albert Heijn (21,3%).