Binnen een maand opent Albert Heijn zijn 74e Belgische supermarkt: de foodretailer zal dit jaar dan in totaal negen nieuwe winkels hebben geopend. Daarnaast vernieuwde de Noord-Hollandse keten ook vijf bestaande Belgische winkels.
Versafdelingen in de kijker
Op 14 december opent Albert Heijn een nieuwe supermarkt in het Limburgse Lanaken. Het is de laatste winkelopening van het jaar voor de supermarktketen, die dit jaar negen nieuwe winkels zal hebben geopend in België: er kwamen liefst vier supermarkten bij in Limburg (ook Hechtel-Eksel, Leopoldsburg en Tongeren) en verder twee in Antwerpen (Berchem en Schilde), twee in West-Vlaanderen (Veurne en Waregem) en één in het Oost-Vlaamse Oudenaarde.
Daarnaast bezorgde de Nederlandse foodretailer ook vijf bestaande Belgische winkels een grondige facelift: Lier, Mol, Sint-Truiden, Stabroek, en vandaag ook Kortrijk. Het nieuwste winkelconcept zet de versafdelingen nog sterker in de kijker en voegt populaire afdelingen toe zoals een noteneiland of een sushikiosk.
Groeien via franchise
Albert Heijn mikt jaarlijks op een tiental nieuwe winkels – de officiële doelstelling is nog steeds honderd Vlaamse winkels – en zet voor zijn Belgische expansie meer dan ooit in op franchising: van de huidige 73 Albert Heijn-supermarkten in het land zijn er 25 filialen en 48 franchisewinkels.
“Van bij de start was het de bedoeling om in België een franchiseorganisatie op te zetten. Het is maar om de expansie in de beginjaren te versnellen, dat we onze eigen winkelorganisatie opgezet hebben. Vandaag zien we dat de honger bij investeerders en ondernemers zo groot is, dat franchise voor ons de logische route is voor expansie,” verklaarde algemeen directeur Raf Van den Heuvel recent nog aan RetailDetail.