De test van Albert Heijn om een hele reeks groenten en fruit niet langer te verpakken is een groot succes. De supermarktketen gaat nu definitief verschillende producten zonder verpakking aanbieden in de winkels én de proef nog uitbreiden naar andere producten.
Experiment
In maart startte Albert Heijn met een experiment in de vestiging van Hoofddorp, waar meer dan honderd producten zonder plastic verpakking werden aangeboden. Dat kon dankzij de techniek ‘dry misting’, een verneveling van water om groenten en fruit langer te kunnen bewaren. De supermarkt wilde nagaan wat het effect van die combinatie was op de kwaliteit en houdbaarheid van de producten.
Door de positieve testresultaten gaat Albert Heijn nog dit jaar verschillende producten zonder verpakking aanbieden in winkels en online. Het gaat dan over bananen, bospeen en alle soorten paprika’s. Later zullen nog ander producten aan het lijstje worden toegevoegd. Verder zal de testperiode in Hoofddorp verlengd worden om ook ervaringen op te doen met andere groenten en fruit.
Albert Heijn heeft de ambitie om haar verpakkingsmateriaal tegen 2025 met een kwart te verminderen. Naast het bannen van overbodige verpakkingen, onderzoekt de keten ook alternatieve verpakkingsmaterialen. De supermarktketen overlegt ook met leveranciers en telers om samen nog meer plasticvrije groente- en fruitproducten in de winkels te krijgen.