Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.
Nederlands contract
Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel.
Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme
De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.
Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.
Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.