Albert Heijn wordt de nieuwe eigenaar van het onafhankelijk lifestyleplatform FoodFirst Network. De overname kadert in de strategie van de supermarktketen om voeding en gezondheid meer centraal te stellen.
Reclamevrij
FoodFirst Network is een onafhankelijk platform waar betalende abonnees advies en tips krijgen over voeding, bewegen, slaap en ontspanning. Het platform werd nog geen jaar geleden opgestart door Jan Dekker (foto), als een volledig reclamevrije site over voeding. Dekker zegt dat er weinig tot niets verandert aan het oorspronkelijke concept en dat FoodFirst Network op zelfstandige basis verder werkt onder de eigen naam.
Volgens Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, past FoodFirst Network bij de ambitie van de supermarktketen. “Wij willen de supermarkt zijn die klanten helpt bij een gezondere levensstijl. Bijvoorbeeld met de introductie van veel gezonde producten zoals recent de pureersoepen, met transparante informatie over ingrediënten zoals suiker en vet, de introductie van een voedingswaardendashboard en natuurlijk ook met recepten op ons allerhande platform.”
Betalend
Mogelijk gaat het verdienmodel van het platform in de toekomst wel veranderen, want Albert Heijn wil het voor iedereen toegankelijk maken. Op dit moment betalen leden nog een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage voor de tips en informatie op de site. De supermarktketen kan het platform uiteraard ook goed gebruiken voor speciale acties voor klanten en personeelsleden.
De afgelopen jaren nam Albert Heijn al diverse initiatieven op het gebied van gezonde voeding. Het suikerpercentage in heel wat producten werd geleidelijk afgebouwd, zodat klanten het verschil niet proeven. De suikerwijzer werd geïntroduceerd bij frisdranken, zuivel en ontbijtgranen waardoor je meteen ziet hoeveel suiker in een product zit. En vorig jaar lanceerde Albert Heijn “Mijn Voedingswaarden”, een online tool die klanten laat zien hoeveel calorieën, suiker, zout, eiwitten en vezels ze hadden gekocht, inclusief gezondere alternatieven.