Perenhype werkt
“Ruwweg geschat hebben we zo’n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar”, zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. “Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht.”
Aan de prijzen zal het nochtans niet liggen: die zijn zo goed als gehalveerd door het overaanbod op de Europese markt, een gevolg van de prima oogst én de Russische boycot. Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit moment nauwelijks 25 cent per kilo. In de meeste winkels en warenhuizen betaalt de consument minder dan één euro per kilogram.
“We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels”, aldus nog Etienne Leclère van Veiling Haspengouw.
Opsteker vanuit Canada
Intussen lijkt er voor de fruittelers goed nieuws op komst uit Canada. De overheid wil de Belgische exporteurs van appelen en peren sneller toegang verlenen tot de Canadese markt door een aantal hinderpalen voor de import uit de EU sneller op te heffen. Dat heeft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht in Ottawa vernomen in de marge van de Canadees-Europese top.
De consumptie van appelen en peren ligt in Canada vooralsnog 30 procent lager dan in Europa. Ongeveer de helft wordt er ingevoerd. De potentiële export vanuit de EU (België en Polen op kop) zou dan ook 100 miljoen euro per jaar waard zijn.