In het voorbije boekjaar is de omzet van het nieuwe fusiebedrijf Ahold Delhaize met 2,4% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. België deed het niet zo goed: in het vierde kwartaal daalde de omzet enkel daar.
Daling nettowinst
De totale omzet van Ahold Delhaize kwam in 2016 uit op 62,3 miljard euro: 2,4% meer dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal daalde de omzet wel met 1%, maar dat was te wijten aan het feit dat 2016 een week minder telde dan 2015. Wordt er geen rekening gehouden met die extra week en bij gelijke wisselkoersen, dan steeg de omzet in het vierde kwartaal met 2,8%.
Dankzij de omzetstijging steeg de operationele winst in 2016 met 3,9% naar 1,974 miljard euro en de onderliggende operationele marge ging van 3,5% naar 3,7%. Ahold Delhaize besloot het dividend dan met 9,6% te verhogen naar 0,57 euro per aandeel. De nettowinst voor 2016 daalde dan weer met 21 miljoen euro naar 830 miljoen euro, vooral door kosten verbonden aan een schuldherfinanciering. Het gaat daarbij wel over pro forma cijfers, aangezien Ahold en Delhaize in de eerste helft van het jaar nog aparte bedrijven waren.
Kleinste groei in België
België presteerde het zwakste van de afzonderlijke markten: in het vierde kwartaal daalde de omzet in het thuisland van Delhaize met 1%, over het volledige jaar was er een kleine omzetstijging van 1,7% naar 4,94 miljard euro. Het marktaandeel van Delhaize bleef bij 24,1% stabiel ten opzichte van een jaar eerder. “In België toonde de omzet een zwakkere feestdagenperiode vergeleken met 2015. Toch stegen de onderliggende operationele marges lichtjes dankzij synergiën”, aldus topman Dick Boer.
In Nederland deed Ahold Delhaize het een stuk beter: daar steeg de omzet in het vierde kwartaal met maar liefst 7,5% en over het volledige jaar was er sprake van een groei van 5,3% naar 13,01 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in Nederland met 4,1%, terwijl het marktaandeel van Albert Heijn groeide naar 35,2%. “In Nederland waren de prestaties uitstekend, zowel in de supermarkten als bij onze online activiteiten ah.nl en bol.com”, stelt Boer. Ahold Delhaize liet eerder al weten dat de online omzet in het vierde kwartaal met 27,9% was gestegen.
500 miljoen euro kosten besparen
Ahold USA en Delhaize America groeiden met respectievelijk 2,9% en 2,3%. De grootste groei was te vinden in Centraal- en Zuidoost-Amerika: daar steeg de omzet in 2016 met 8,6% naar 5,56 miljard euro. Ook hier werden alle cijfers aangepast op basis van 52 weken en niet op 53 weken, zoals in 2015 het geval was.
Voor het lopende boekjaar wil Ahold Delhaize vooral focussen op het verder uitbouwen van de synergiën die gepaard gaan met de fusie. In het vierde kwartaal van 2016 slaagde het er al in om zo 22 miljoen te besparen, tegen het einde van het jaar moet dat 220 miljoen euro zijn en binnen twee jaar wil Ahold Delhaize in totaal 500 miljoen euro besparen.