Ahold Delhaize dankt een omzetstijging in het eerste kwartaal vooral aan de Amerikaanse activiteiten. In Europa staat de vergelijkbare omzet onder druk. Ook bol.com moet omzet inleveren: de vergelijkingsbasis is nu eenmaal moeilijk.
Kosten besparen
Dat het een lastig kwartaalrapport zou worden voor Ahold Delhaize, was verwacht: het is nu eenmaal moeilijk om de sterke cijfers van het eerste kwartaal van 2021 te overtreffen, toen er nog lockdowneffecten speelden. Al bij al zijn de cijfers beter dan verwacht: de supermarktgroep boekte een omzet van 19,8 miljard euro, wat een stijging is met 8,3% (3,6% bij constante wisselkoersen). Consumenten blijven spenderen en ook prijsstijgingen spelen mee, zegt het bedrijf.
Voor de vergelijkbare omzetgroei – met andere woorden de groei van de winkels die al een jaar open zijn – zien we echter een groot verschil tussen de Verenigde Staten (+3,3%) en Europa (-3,1%). In de VS spelen inflatie, energieprijzen en de oorlog in Oekraïne iets minder.
In de Benelux – en met name in België – is de markt “uitdagend”, zegt topman Frans Muller. De retailer rolt daarom succesvolle prijs- en getrouwheidsprogramma’s verder uit en gaat ook meer kosten besparen om shoppers competitieve prijzen te kunnen bieden. Huismerken worden prominenter uitgespeeld: in de Benelux vertegenwoordigen die meer dan de helft van de omzet. Albert Heijn was overigens opnieuw een uitblinker, met marktaandeelwinst. Delhaize verloor echter marktaandeel, nu de inflatie hard toeslaat op de Belgische markt.
Bol.com wint marktaandeel
Ook de online verkopen lijden onder de normalisering van het consumentengedrag. De penetratie van de online boodschappen blijft wel stijgen, maar bij bol.com daalde de omzet met 7% – dat is opnieuw in vergelijking met een zeer sterk eerste kwartaal een jaar geleden. Bovendien is de markt volgens Muller met 10 à 15% gedaald en heeft bol.com dus wel marktaandeel gewonnen. Hij houdt vast aan de plannen om de webwinkel in de tweede jaarhelft naar de beurs te brengen.
Door de moeilijke omstandigheden daalt de operationele winst bij Ahold Delhaize met 5,4%, in Europa zelfs met 29,9%. De operationele marge daalde van 4,6% naar 4,2%. Toch klinkt topman Muller positief: “Al met al ben ik tevreden over de prestaties van de onderneming in een steeds uitdagender omgeving. Over het algemeen waren de resultaten van het eerste kwartaal beter dan onze verwachtingen, ondanks de macro-economische druk als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In het tweede kwartaal zetten veel van de trends uit het eerste kwartaal zich voort. Alles bij elkaar verwachten we dan ook een onderliggende winst per aandeel die vergelijkbaar is met die van 2021.De rest van onze vooruitzichten voor het volledige jaar blijven ongewijzigd.”