Analisten schatten dat Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten zo’n 85 à 100 winkels zullen moeten afstoten om groen licht te krijgen voor de fusie. Vooral aan de oostkust dreigt de fusiegroep anders een te dominante speler te worden.
Top 5 in de Verenigde Staten
Ahold en Delhaize zullen niet enkel in België, maar ook in de Verenigde Staten winkels moeten afstoten, als ze de goedkeuring willen krijgen van de concurrentieautoriteiten voor hun op stapel staande fusie. Volgens analisten gaat het om ruwweg 85 à 100 winkels.
“Op het eerste gezicht lijkt dat heel wat, maar op een totaal van ongeveer 2.070 supermarkten valt dat – vanuit het oogpunt van de betrokken bedrijven althans – al bij al mee. Niets dat de fusie in gevaar kan brengen”, zo schrijft zakenkrant De Tijd.
Ahold Delhaize wordt na de fusie een top 5-speler in de Verenigde Staten, met ruim 2.000 winkels en een marktaandeel van 5%. De fusiegroep zou daarbij een te dominante marktpositie krijgen aan de oostkust van de VS. Delhaize is in die regio actief met Food Lion en Hannaford, Ahold met Giant en Stop&Shop. Daar zal de afslanking dan ook het grootst zijn.
Analisten van Degroof Petercam verwachten dat de verkoop van de winkels Ahold Delhaize ongeveer 1 miljard dollar aan inkomsten kan kosten en 40 miljoen dollar aan bedrijfswinst (op een omzet van 36 miljard dollar ‑ of zo’n 33 miljard euro ‑ in de Verenigde Staten).