De gesprekken die Ahold Delhaize voert met z’n grote A-merkleveranciers, hebben betrekking op een integratiebonus en nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht.
Forse eisen
Noch Ahold Delhaize, noch de merkfabrikanten willen on the record communiceren over de gesprekken, waarover zo’n twee weken geleden al heel wat te doen was. Begrijpelijk, de commerciële belangen zijn groot. Toch vingen onze collega’s van Distrifood enkele echo’s op van anonieme leveranciers.
Wat we daaruit leren? Dat Ahold Delhaize zijn internationale leveranciers een “integratiebonus” wil opleggen, bijvoorbeeld. En dat de fusiegroep nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht wil laten ingaan vanaf 1 januari 2016. Zoals verwacht wordt er ook gesproken over een “afkoopsom” voor de voormalige conditieverschillen tussen Nederland en België.
Erg verrassend zijn deze eisen niet, al klinken ze wel fors. De leveranciers vragen zich echter af waar hun voordeel te vinden is bij deze fusie. En blijkbaar vinden Franstalige gesprekpartners van Ahold Delhaize het lastig dat de gesprekken in het Engels dienen te verlopen. Wordt vervolgd…