De leveranciers van Ahold en Delhaize worden geconvoceerd om te praten over een harmonisering van de inkoopcondities. De fusie moet nu snel geld opbrengen.
Tussen Brussel en Zaandam
Nauwelijks is de fusie tussen Ahold en Delhaize officieel, of de leveranciers krijgen al een brief in de bus waarin ze vriendelijk doch dringend worden uitgenodigd op een vergadering met Senior Vice President Sourcing Integration Sebastiaan de Jong en zijn team. Dat meldt de Duitse retailwatcher Mike Dawson in een amusante post op zijn German Retail Blog en het wordt ons bevestigd door enkele merkfabrikanten in België.
Bedoeling is, zo blijkt uit de brief, om de inkoopcondities bij Albert Heijn en Delhaize op een lijn te brengen. Deze gesprekken zouden voorafgaan aan de jaargesprekken, die vanaf oktober van start gaan. De vergaderingen vinden plaats in Breda, netjes halverwege Brussel en Zaandam dus.
Op zoek naar synergie
Onverwacht komt deze ontwikkeling niet. Eerder al hadden de fusiepartners immers aangegeven dat ze door hun samengaan voor 500 miljoen euro synergie denken te realiseren op drie jaar tijd, en dat meer dan de helft van dat bedrag moet komen van verbeterde inkoopvoorwaarden bij zowel merkfabrikanten als huismerkleveranciers.
De vraag is op welke basis zo’n harmonisering van condities kan verlopen. RetailDetail wees er immers al eerder op dat België en Nederland heel andere afspraken en geplogenheden kennen op het vlak van promoties, folderbijdragen, introductiefees enzovoort.