Ahold Delhaize heeft vandaag zijn integratieplan uit de doeken gedaan: het bedrijf wil volgend jaar meer dan een miljard euro aan eigen aandelen terugkopen en heeft plannen om de online omzet tegen 2020 te verdubbelen.
500 miljoen euro besparen
Sinds 23 juli van dit jaar gaat Ahold Delhaize officieel door het leven als één bedrijf en dus wordt er werk gemaakt van de integratie van de twee bedrijven en de synergie-effecten die door die integratie kunnen worden gecreëerd. Het doel is daarbij om in 2019 netto 500 miljoen euro aan kosten te besparen.
Een ander belangrijk onderdeel in de nieuwe strategie is de verdubbeling van de online consumentenomzet binnen het bedrijf. Ahold Delhaize verwacht voor dit jaar een online consumentenomzet van 2,3 miljard euro, maar tegen 2020 moet dat minstens het dubbele zijn. Bol.com, dat dit jaar voor het eerste de kaap van een miljard euro omzet wist te halen, zal daarbij ongetwijfeld een belangrijke rol spelen. De voorbije jaren groeide de online omzet bij Ahold Delhaize al gemiddeld met 20 tot 25%.
Ahold Delhaize wil ook de kennis die het bij bol.com heeft opgedaan op vlak van personalisatie gebruiken bij de andere online shops. Zo wil het klanten van Albert Heijn een persoonlijk boodschappenlijstje tonen op basis van hun eerdere aankopen en andere data. Om die lijstjes te maken, gaat Ahold Delhaize wekelijks tot 25 miljard berekeningen doen.
Voorts wil Ahold Delhaize ook meer inzetten op duurzaam retailen. Daarbij gaat het focussen op drie gebieden: het promoten van een gezonder voedingspatroon, het terugdringen van voedselverspilling en een gezondere en meer inclusieve werkplek creëren voor zijn werknemers.
Daarnaast is Ahold Delhaize van plan om een miljard euro aan eigen aandelen terug te kopen in 2017. Het bedrijf wil daarna 40 tot 50% van de onderliggende winst als dividend kunnen uitkeren aan zijn aandeelhouders.