Ahold Delhaize is gestopt met de webshop van Albert Heijn op Tmall, het platform van Alibaba in China. De webshop werd een jaar geleden opgestart en het supermarktbedrijf zegt nu voldoende geleerd te hebben.
Innovatie, ook op de winkelvloer
“Het is een van de grootste marktplaatsen ter wereld. Ze lopen daar toch echt voorop als het om shoppen gaat. Niet dat morgen alle winkels zijn vervangen door interactieve schermen, maar het gebruik van QR-codes zou ook weleens elders een uitkomst kunnen zijn. We hebben er wel veel learnings uit gehaald die we elders zullen inzetten”, zegt Hanneke Faber, Chief E-commerce & Innovation Officer Ahold Delhaize, aan Emerce.
Ahold Delhaize wil de komende jaren dan ook sterk inzetten op innovatie, al is het niet van plan om zomaar elke nieuwigheid te implementeren. Zo is Faber geen fan van Amazon Dash, maar verwacht ze wel veel van apparaten als Amazon Elexa en Google Home, die klanten met hun stem kunnen besturen. “Wij hebben niet de intentie zelf dergelijke hardware te ontwikkelen. Wel werken we al samen met een aantal aanbieders op dat gebied. En nee, dat is niet Amazon.”
Ook met beacons werden al testen gedaan, maar die vielen minder in de smaak bij klanten, die meer voelen voor fysieke promoties op de winkelvloer. “De kracht ervan moet je niet onderschatten. Uiteindelijk zal de technologische innovatie er – ook in de winkels van Delhaize – zeker komen. Vraag is even wanneer en hoe.”