Met een sterk groeiend bol.com als uitschieter en goede resultaten in de Verenigde Staten en Nederland, beantwoordde Ahold Delhaize in het eerste kwartaal van 2019 grotendeels aan de verwachtingen. Enkel Delhaize stelde teleur.
“Op koers”
Ahold Delhaize verkocht voor 15,9 miljard euro tijdens de eerste drie maanden van 2019. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 1,5%, de online omzet groeide met 25%. Volgens CEO Frans Muller zit de retailgroep op koers: “In de VS hadden we een goed kwartaal. We blijven er investeren in onze klantbeleving en de uitbouw van ons online aanbod.” De recente stakingen bij Stop & Shop vielen na het eerste kwartaal en hadden dus geen impact op deze cijfers.
In Nederland ging de vergelijkbare omzet met 3,5% vooruit. De verkopen bij bol.com stegen zelfs met 35,2%. De onderliggende operationele marge viel wel terug tot 5% als gevolg van investeringen in logistiek. In België daalde de vergelijkbare omzet echter met 2,3%: opvallend, omdat Delhaize vorig jaar aan de beterhand leek. De daling is voor een deel te wijten aan een kleiner aantal openingsdagen en het feit dat de paasvakantie dit jaar volledig in het tweede kwartaal valt. “Onderliggende trends wijzen op voortdurende operationele verbeteringen”, stelt Muller gerust.
De retailer bevestigde ook de vooruitzichten voor 2019, na de recente winstwaarschuwing als gevolg van de staking in de VS. “De periode van de stakingen was een uitdaging voor iedereen, maar we zijn erin geslaagd om tot faire en verantwoorde akkoorden te komen.”