In zijn harde negotiaties met de leveranciers dreigt Ahold Delhaize uit verband te worden gespeeld door de eigen franchisenemers. Die brachten aan het licht dat de retailer recent producten van Kraft Heinz uit de rekken haalde.
Machtsstrijd
In augustus schrapte Ahold Delhaize wel 28 verschillende producten van Kraft Heinz, blijkbaar omdat de merkfabrikant niet bereid was om aan tafel te gaan zitten met de retailer, schrijft Distrifood. Het ging om producten van de merken Heinz, Karvan Cévitam en Venz.
De boycot wijst erop dat Ahold Delhaize bereid is om het spel erg hard te spelen. Maar de manier waarop de delisting naar buiten kwam, is slecht nieuws voor de fusiegroep: franchisenemers en merkfabrikanten lijken immers onverwachte bondgenoten te worden in een opmerkelijke machtsstrijd.
Want wat is er gebeurd? Tijdens de lopende rechtszaak tussen de vereniging van AH-franchisenemers (VAHFR) en Albert Heijn dook een e-mail op van Albert Heijn aan de franchisenemers, gedateerd 19 augustus. Daarin staat volgende mededeling: “Helaas blijkt Kraft Heinz op dit moment niet bereid om samen constructief naar de toekomst te kijken. Hierdoor zijn er verschillende producten van Kraft Heinz niet meer beschikbaar”.
Anonieme e-mails
De e-mail verwijst naar de gesprekken die fusiegroep Ahold Delhaize voert met zijn grootste leveranciers. Eerder al kwam in het nieuws dat Ahold Delhaize een integratiebonus en verbeterde condities eist van de merkfabrikanten, die daar niet over te spreken zijn.
De Nederlandse franchisenemers van Albert Heijn verwijzen nu naar de delisting als argument om de almacht van de retailer te schetsen. Ze zijn verwikkeld in een rechtszaak over de bijdragen die ze gedurende jaren hebben moeten betalen aan AH. De claim zou alles samen wel 400 miljoen euro kunnen bedragen.
De VAHFR zou ook over anonieme e-mails beschikken waarin fabrikanten getuigen over de onderhandelingen met Ahold Delhaize. Geen enkele fabrikant durft echter openlijk te spreken. Dat is niet verwonderlijk. Maar dat franchisenemers vertrouwelijke informatie naar buiten brengen die ingaat tegen de belangen van hun eigen organisatie, is bijzonder kwalijk nieuws voor Ahold Delhaize.