Gezondere huismerken, meer transparantie, minder voedselverspilling en minder afval: dat zijn de krachtlijnen van de nieuwe duurzaamheidsdoelen die Ahold Delhaize bekend maakt.
Nutri-Score en Guiding Stars
Nu de deadline nadert voor de tegen 2020 geformuleerde duurzaamheidsdoelstellingen, legt Ahold Delhaize de lat hoger voor de komende jaren. De retailer wil klanten inspireren om gezondere en beter geïnformeerde keuzes te maken, de producttransparantie verbeteren en afval elimineren. In de eerste plaats wil het bedrijf de verkoop van gezonde huismerkproducten verder verhogen tot minstens 51% van de totale verkoop van voeding onder eigen merk in 2022. Om dat te bereiken, gaat de retailer verder met het aanpassen van de recepten, met minder suiker, zout en vetten. Tegen 2025 zullen alle Ahold Delhaize-merken zowel in de winkels als online wetenschappelijk onderbouwde voedingslabels aanbieden, zoals Nutri-Score in Europa en Guiding Stars in de VS.
Om shoppers te helpen bij het maken van keuzes, wil de onderneming nog meer informatie verstrekken over waar de huismerkproducten vandaan komen, welke productiemethodes worden gebruikt en onder welke omstandigheden ze worden geproduceerd. In de categorie vis, schaal- en schelpdieren bedraagt de transparantie naar eigen zeggen al bijna 100%, en de geleerde lessen wil de retailer nu ook toepassen op de toeleveringsketens voor groenten en fruit en vlees.
Voedselverspilling wil Ahold Delhaize halveren tegen 2030, door de inzet van efficiëntere herbevoorradingssystemen en innovatieve methodes zoals dynamische prijzen op basis van de houdbaarheidsdatum, en partnerships om onverkocht maar veilig voedsel opnieuw te gebruiken. Als stichtend lid van het 10x20x30 voedselverspillinginitiatief werkt Ahold Delhaize ook samen met twintig belangrijke leveranciers om de voedselverspilling in de bevoorradingsketens te verminderen.
Klimaatimpact aanpakken
De groep streeft ernaar om tegen 2025 geen plastic afval meer te produceren met zijn eigen merken, door verpakkingen te verminderen en over te schakelen op volledig recycleerbare, herbruikbare of composteerbare kunststoffen. Bovendien zal 25% van de plastic verpakkingen van eigen merken tegen 2025 uit gerecycleerde materialen bestaan. Ahold Delhaize engageert zich ook om vanaf februari 2021 wetenschappelijk onderbouwde langetermijndoelstellingen vast te leggen om zijn impact op de klimaatverandering te verminderen. In België heeft Delhaize al de ambitie geformuleerd om CO2-neutraal te worden in 2021.
“Voedselgerelateerde ziekten en de gevolgen van de klimaatverandering treffen miljarden mensen, ook in onze gemeenschappen en ons bedrijf. Daarom moeten we meer vaart zetten in de domeinen waar we de meeste waarde kunnen creëren”, zegt voorzitter en CEO Frans Muller. “Als internationale foodretailer zijn we in een uitstekende positie om deze wereldwijde problemen aan te pakken, samen met onze klanten en onze partners in de sector en in de hele toeleveringsketen, zodat we een gezonder en veerkrachtiger voedselsysteem kunnen creëren. Ik ben ervan overtuigd dat dit ons bedrijf sterker en robuuster zal maken voor de toekomst.” Ahold Delhaize zal in haar jaarverslag en op zijn website blijven rapporteren over de vooruitgang van haar gezonde en duurzame ambities.