De fusie tussen het Nederlandse supermarktbedrijf Ahold en zijn Belgische tegenhanger Delhaize is officieel een feit. De laatste komma’s werden dit weekend gezet en beide bedrijven gaan nu samen verder als Ahold Delhaize.
Nieuw logo
Daarmee komt een einde aan een lange tocht die ongeveer een jaar geleden van start ging, toen de fusieplannen werden aangekondigd. De laatste stap werd vrijdag gezet met de goedkeuring van de Amerikaanse mededingingsautoriteit. Dit weekend werd de fusieovereenkomst dan getekend door CEO’s Frans Muller (Delhaize) en Dick de Boer (Ahold).
Door de fusie ontstaat een supermarktbedrijf dat meer dan 6.500 winkels heeft en ongeveer 375.000 werknemers. Jaarlijks bedient de nieuwe gigant meer dan 50 miljoen klanten.
Vanaf vandaag wordt het aandeel van Ahold Delhaize verhandeld op de beurs van Amsterdam en Brussel, onder de ticker AD. Het bedrijf krijgt ook een nieuw logo, dat een combinatie is van het leeuwtje van Delhaize en het kroontje van Ahold. Dat logo zal wel vrijwel nergens te vinden zijn, want het dient enkel als bedrijfslogo. Alle andere merken van het bedrijven behouden momenteel hun eigen identiteit.