De impact van een staking bij Stop & Shop in de Verenigde Staten op de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize blijft al bij al binnen de verwachtingen. In Nederland is bol.com de sterkste groeimotor, in België trappelt Delhaize ter plaatse.
Online groei
Ahold Delhaize boekte afgelopen kwartaal een omzet van 16,3 miljard euro, een stijging met 1,5%. De onderliggende operationele marge daalde wel tot 3,6%, de onderliggende bedrijfswinst ging met 11,3% naar beneden en bedroeg 594 miljoen euro. Dat lag allemaal binnen de verwachtingen.
In de VS ging de vergelijkbare omzet met slechts 0,2% vooruit, als gevolg van een elf dagen durende staking bij Stop & Shop (de grootste Amerikaanse keten van de groep). De impact van die staking werd deels gecompenseerd door sterke prestaties bij de andere ketens, vooral dan Food Lion. CEO Frans Muller verwacht geen verdere impact van de staking in de tweede jaarhelft. De onlineverkopen groeiden met 29,2%.
In Nederland presteerde de retailer goed, met een omzetgroei van 4,2% tot 3,7 miljard euro. Die vooruitgang is grotendeels te danken aan de groei van bol.com met wel 37,5%. De operationele marge daalde tot 5,2%, een gevolg van investeringen in het nieuwe versconcept van Albert Heijn en in e-commerce. Zonder bol.com zou de marge 5,8% bedragen, maar de marge bij de webwinkel verbetert wel.
Kostenbeheersing
In België bleef de omzet stabiel op 1,29 miljard euro, maar de onderliggende operationele marge verbeterde van 2,7 naar 2,9% dankzij een verbeterde kostenbeheersing. De onlineverkopen van Delhaize stegen met 16,2%. Offline doen vooral de proximiteitswinkels Proxy Delhaize en Shop & Go het goed. Er staan meer winkelopeningen gepland in de tweede jaarhelft.
Muller benadrukte verder dat de integratie tussen Ahold en Delhaize nu volledig is afgerond en netto 512 miljoen euro aan synergie opleverde op jaarbasis, iets boven de doelstellingen. Een nieuw kostenbesparingsprogramma, Save Our Customers gedoopt, moet dit jaar 540 miljoen euro opbrengen.