Ahold Delhaize tekent robuuste cijfers op in het derde kwartaal, vooral dankzij positieve groei van Delhaize in België en van Albert Heijn in Nederland. De supermarktgroep deed het beter dan analisten hadden verwacht.
Marktaandeel in de lift
Ahold Delhaize haalde een omzet van 16,7 miljard euro in het voorbije derde kwartaal: dat is 5,8% meer dan een jaar eerder en ook iets meer dan de 16,5 miljard waar analisten vanuit gingen. Opvallend is dat de groei met name te danken is aan de thuismarkten België en Nederland: in Nederland haalde Albert Heijn 3% vergelijkbare omzetgroei, in België deed de groep er 2% bovenop.
Toch heeft de retailer de Belgische groei vooral te danken aan kalendereffecten: zonder zou de vergelijkbare omzet met 0,6% zijn gezakt. Wel benadrukt de groep dat Delhaize de onlineverkoop vorig kwartaal met 17,2% zag groeien en dat het marktaandeel van de formule steeg. De operationele marge is door logistieke kosten met 0,4 procentpunten gezakt naar 2,8%.
In Nederland bleef het marktaandeel stabiel, maar ook dat is een positieve evolutie ten opzichte van het aandeelverlies in de voorgaande periodes. Online groeide er stevig met 30,7%, met dank aan Bol.com (+34%). De groep geeft niettemin toe dat Bol.com een winstvretertje blijft, aangezien de operationele marge zonder het onlinewarenhuis 6,4% geweest zou zijn, maar nu stokte op 5,6%.
“Weinig op aan te merken”
In de Verenigde Staten haalde Ahold Delhaize ruim 10 miljard euro aan omzet, 1,8% meer op vergelijkbare basis – en dat ondanks orkaan Dorian. Online stegen de verkopen in de VS met 26,3%. Topman Frans Muller vertrouwt erop dat de retailer voor er het hele jaar een online-omzetgroei van 20% kan neerzetten.
De CEO houdt ook vast aan zijn prognoses voor de rest van het boekjaar, met name een licht lagere marge dan in 2018 en 1,8 miljard euro vrije cashflow. Analisten van Barclays noemen de resultaten sterk: het enige waar eventueel iets op aan te merken valt, is die vrije cashflow – die volgens de analisten de prognose bezwaarlijk nog kan halen. Ook zijn er de kwakkelende resultaten bij het Amerikaanse Stop & Shop, waarvoor een moderniseringsprogramma loopt.
Voor Albert Heijn zegt Frans Muller een “volledig digitale winkel” te ontwikkelen, waar klanten dankzij beeldherkenning en sensoren niet meer hoeven te scannen of uit te checken – vergelijkbaar met Amazon Go dus. Die winkel zou nog voor het eind van het jaar een testversie voor consumenten krijgen, vernam onze redactie al eerder. Ook met contactloze betalingen zegt de groep verder te experimenteren in de Benelux.