Ahold Delhaize heeft een nieuwe strategie klaar: de komende vier jaar vormen data, omnichannel en huismerkproducten de basis om jaarlijks met 4% te blijven groeien.
30 miljoen onlinegebruikers
Geen grote omwentelingen in het nieuwe vierjarenplan van Ahold Delhaize, wel een verdere verfijning van de ingeslagen weg. De supermarktgroep wil tussen 2025 en 2028 jaarlijks 4% netto-omzetgroei blijven halen, en ook de beoogde operationele marge ligt op 4%. Hoe dat moet lukken? Vooral dankzij in totaal vijf miljard euro aan besparingen, drie miljard euro uit nieuwe inkomstenbronnen en dertig miljoen maandelijkse onlinegebruikers.
CEO Frans Muller zet niet de klant centraal in de nieuwe strategie, maar kiest bewust voor een “multi-stakeholderaanpak”. Zo maken ook de medewerkers, lokale gemeenschappen, de producten en “portfolio-excellentie” (met dank aan schaalvoordelen) deel uit van de zes strategische prioriteiten. “Supermarktje spelen” is niet meer genoeg, zo blijkt duidelijk uit het voorgestelde groeimodel.
Nieuwe businessmodellen
Digitalisering, loyaliteit en eigen merken worden de wapens bij uitstek. “We weten dat een omnichannelshopper 1,5 tot 3 keer meer bij ons besteedt in onze meest volwassen markten”, zegt Muller. Ahold Delhaize gaat daarom voor getrouwheidsapps, digitale content en meer dan 80% verkopen met de (digitale) klantenkaart.
De klantenkaartdata is namelijk van groot belang voor de “aanvullende inkomstenstromen” die Ahold Delhaize wil laten groeien tot ongeveer drie miljard euro in 2028. De Zaandammers willen retailmedia en -data vermarkten en nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen, zowel op B2B- als B2C-gebied.
Vernieuwing in de VS
In de eigen winkels moeten eigen merken alvast goed worden voor 45% – niet van het totale assortiment maar van alle winkelomzet. Dat de prijsperceptie tegelijk moet verbeteren, begrijpt de supermarktgroep. Intern blijft Ahold Delhaize daarom besparen: tussen 2025 en 2028 wil de groep vijf miljard euro saneren met gezamenlijke inkoop, door AI en automatisering, maar ook door het “bedrijfsmodel te vereenvoudigen” – herstructureringen dus.
“Portfolio excellence” is een belangrijk onderdeel van het vernieuwde plan, aldus Muller, die hint op zowel overnames als verkopen. In de Verenigde Staten hernieuwt de focus op Food Lion en Hannaford, terwijl ook Stop & Shop nieuw leven in wordt geblazen. Duizend winkels worden verbouwd, naast de opening van nieuwe supermarkten. In Europa ziet afscheidnemend topman Wouter Kolk nieuwe groeikansen in de regio Centraal- en Zuidoost-Europa, mede via overnames zoals die van Profi in Roemenië.