Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize, is tijdens een interview dieper ingegaan op de prestaties van het supermarktbedrijf in de Verenigde Staten. Daarin stelde hij dat de focus op verse voeding bijzonder belangrijk is om de concurrentie af te houden.
Innovatie nog steeds mogelijk
“We hebben eerst en vooral een goed aanbod in verse voeding. Daarnaast hebben we onze prijzen de afgelopen jaren sterk laten dalen, om zo meer competitief te zijn met Walmart”, aldus Boer tijdens een interview met Bloomberg. Hij praat ook over de impact van Amazon op de supermarktsector, waarbij hij zegt niet te geloven dat Amazon die sector volledig overhoop zal kunnen gooien. “Klanten zijn naast waarde ook op zoek naar kwaliteit en versheid”, aldus Boer. “Met het combineren van fysieke winkels en online oplossingen heb je een zeer goed antwoord op nieuwe concurrenten.” Volgens Boer is de combinatie van een sterk vers aanbod en een goede omnichannelaanpak dan ook bijzonder belangrijk.
Andere fysieke ketens zijn momenteel dan ook nog de grootste concurrenten voor Boer, aangezien nog maar enkele procenten van de bestedingen in voeding online worden gedaan. In de Verenigde Staten haalt Ahold Delhaize momenteel ongeveer 2% van zijn omzet online, maar de komende jaren mikt het bedrijf op een online aandeel van ongeveer 5% in de Amerikaanse omzet.
Volgens Boer kan er ook nog flink wat geïnnoveerd worden binnen de sector: vooral dan in meer gepersonaliseerd aanbod, waarbij klanten promoties krijgen voor de producten die ze ook echt kopen. Daarnaast moeten supermarkten hun klanten ook bijstaan in het uitbouwen van een gezondere levensstijl.