Vijf internationale retailers, waaronder Ahold Delhaize en Tesco, gaan samen investeren in start-ups en scale-ups met het potentieel om de foodretailwereld te veranderen en duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan.
Winkelervaring verbeteren
“W23 Global” is de naam van het nieuwe investeringsfonds dat innovatie in de supermarktwereld wil versnellen. Naast Ahold Delhaize en Tesco stappen ook het Australische Woolworths Group, het Canadese Empire en het Zuid-Afrikaanse Shoprite mee in het fonds. Gedurende vijf jaar zullen ze samen 125 miljoen dollar (115 miljoen euro) investeren, zegt het persbericht.
Concreet gaat W23 Global op zoek naar bedrijfjes die technologie inzetten om consumenten een betere winkelervaring te bieden, de efficiëntie in de waardeketen te verhogen, uitstoot en afval te verminderen, of die zich focussen op verpakkingsinnovatie, traceerbaarheid en transparantie van producten, gezonde keuzes en biodiversiteit.
Het fonds zal worden geleid door de Belgische Ingrid Maes, die momenteel het innovatiefonds van Woolworths leidt. Zij heeft ruime ervaring in de retailwereld: na acht jaar als consultant bij Accenture werkte ze gedurende vijf jaar voor de Australische supermarktketen Coles en sinds 2012 is ze dus actief bij Woolworths.