Ahold Delhaize nam al voor 170 miljoen euro maatregelen tijdens de coronacrisis. Het gaat dan om inspanningen om de gezondheid en veiligheid van personeel en klanten te waarborgen, bijkomende voordelen voor medewerkers in de frontlinie en donaties aan liefdadigheidsinstellingen.
Voor personeel en klanten
De merken binnen het concern gaven in totaal 44 miljoen euro uit aan veiligheids- en beschermingsmaatregelen voor het personeel: kassa’s kregen wanden uit plexiglas en de retailer investeerde in allerlei maatregelen om de ‘social distancing’ te doen respecteren. De extra inspanningen van het personeel werden ook financieel beloond: in België bijvoorbeeld bereikten vakbonden en directie van Delhaize een akkoord over een premie van ongeveer 500 euro.
Ook voor de klanten nam Ahold Delhaize actie: in diverse landen introduceerden de lokale merken speciale openingsuren voor oudere klanten en kwetsbare groepen. Verder werden strikte hygiënemaatregelen ingevoerd, zoals het ontsmetten van winkelkarretjes.
De verschillende ketens hebben ook al voor zowat twintig miljoen euro goederen gedoneerd aan verschillende liefdadigheidsinstellingen. Het gaat dan om schenkingen aan lokale voedselbanken en organisaties zoals het Rode Kruis.