Supermarktgroep Ahold Delhaize ontwikkelt samen met ING een nieuwe betaalmethode: een digitale betaalkaart waarmee klanten (bijna) geen persoonlijke gegevens moeten achterlaten.
Geen privé-gegevens
Het alternatieve afrekensysteem gemaakt moet consumenten vooral beschermen tegen datalekken, maar het moet ook sneller gaan dan traditionele kaartbetalingen. De beide bedrijven hebben het systeem dinsdag voorgesteld: het gaat met name om een digitale betaalkaart die met een ‘token’ werkt, bericht het Financieele Dagblad.
Winkels en webshops krijgen bij betaaltransacties zo’n token van ING, wat inhoudt dat elke shopper een uniek klantnummer heeft. Het token vervangt de andere persoonlijke gegevens: zo wordt zelfs het rekeningnummer van de klant niet vrijgegeven. Het voordeel is dat er geen persoonlijke data gelekt kunnen worden, maar ook dat contactloze betalingen kunnen zonder complexe – en tijdrovende – extra authentificatie.
Contactloos betalen
Vooral dat laatste maakt het interessant voor Ahold Delhaize: hoewel het systeem sterk te vergelijken valt met andere mobiele en digitale betaaloplossingen, zoals Apple Pay of PayPal, wil de retailer het zowel in zijn fysieke winkels als online in Nederland testen. België staat daarbij nog niet op de planning, weet De Tijd, maar dat kan later nog volgen.
Eerder testte Albert Heijn al betalingen met QR-codes in samenwerking met ING. Voor de digitale betaalpas doen beide bedrijven nu een beroep op Mastercard. Door de coronacrisis komt de vraag naar contactloze betaaltoepassingen in een stroomversnelling: concurrent Carrefour rolt ondertussen in Frankrijk mobiele betalingen met Apple Pay uit.