Fusiegroep Ahold Delhaize stelt zijn onlineambities bij: het doel ligt nu op 7 miljard euro tegen 2021. De retailer gaat fors investeren in winkels en technologie, en blijft tegelijk ook snijden in de kosten.
Nieuwe strategie
Vandaag presenteert Ahold Delhaize zijn nieuwe strategie, onder het motto ‘Leading Together’. De retailer formuleert daarin enkele sterke ambities: zo legt de fusiegroep de komende drie jaar de focus op vergelijkbare omzetgroei en marktaandeelwinst. Opmerkelijk daarbij is dat de onlineomzet moet verdubbelen tegen 2021 tot 7 miljard euro: dat is een pak meer dan de 5 miljard die het bedrijf tot nu toe als streefcijfer communiceerde.
De retailer gaat de komende drie jaar 3% van zijn omzet investeren in winkels, omnichannel en technologie. In de Verenigde Staten krijgt de grootste keten van de groep, Stop & Shop, een herpositionering. Tegelijk wil de retailer blijven inzetten op kostenbesparingen: het ‘Save for Our Customers’ programma moet de groep een bijkomende 1,8 miljard euro opleveren tegen 2021.
“In een sector die snel verandert zullen we ons richten op groei door de dagelijkse boodschappen eenvoudiger, verser en gezonder te maken voor onze klanten”, aldus CEO Frans Muller. Voor 2019 verwacht Ahold Delhaize een stabiele marge en een hoge ‘single digit’ groei van de winst per aandeel, terwijl het voor 1 miljard euro aan eigen aandelen gaat inkopen – 50% minder dan in 2018.