Ahold en Delhaize hebben hun laatste onafhankelijke jaar mooi kunnen afsluiten. Ahold vijzelde zijn nettowinst in 2015 met 43,3% op tot 851 miljoen euro, Delhaize boekte met 366 miljoen euro zelfs een 312,5% hoger resultaat.
Hogere dollar stuwt Amerikaanse omzet
Ahold, dat binnen de fusiecombinatie het zwaarst weegt, realiseerde in 2015 een omzet van 38,203 miljard euro. Dat was 16,6% meer dan het jaar voordien. Een groot deel van die vooruitgang kwam echter op rekening van een hogere dollar. De Nederlandse groep heeft immers een belangrijk deel van zijn activiteiten in de VS. Bij ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de toename van de verkopen nog 2,3%.
Bij omrekening naar euro steeg de omzet in de VS met 18,9% tot 23,732 miljard euro. Die in Nederland dikte 6,3% aan tot 12,699 miljard euro. En Tsjechië droeg met 1,772 miljard euro 14,5% bij tot het globale verkoopcijfer.
Operationele marge ligt hoger
Naast een goede commerciële prestatie zette Ahold ook sterke operationele resultaten neer. Zowel in de VS als in Nederland wist het bedrijf aan marktaandeel te winnen. Voorts profiteerde het via Bol.com van een sterke groei van het online winkelen. En aan de kostenkant werd de winst positief beïnvloed door besparingen.
In het vierde kwartaal groeide de operationele marge, die aangeeft hoeveel ruimte er overblijft voor de vergoeding van de kapitaalverschaffers, daarbij tot 4,3%. Een jaar voordien was dit nog maar 3,7%. Ahold verwacht dat de onderliggende operationele marges de trend van het hele jaar 2015 zullen voortzetten, zelfs zonder rekening te houden met het potentiële effect van de voorgenomen fusie met Delhaize.
Voor de aandeelhouders levert het laatste jaar als zelfstandige entiteit een dividend van 0,52 euro op, 8,3% hoger dan in 2014.
Ook Delhaize kent dollareffect
Delhaize realiseerde in 2015 dan weer een omzet van 24,4 miljard euro, wat 15,6% meer was dan het jaar voordien. En ook hier speelde het dollareffect. Bij constante wisselkoersen zouden de verkopen met 3,2% zijn gestegen.
De Amerikaanse activiteiten leverden Delhaize een verkoopcijfer van 16 miljard euro op. Het behaalde daarop een ongewijzigde brutomarge, die aangeeft welk deel van de omzet er overblijft na de betaling van de directe aankosten, van 25,9%. De prijsinvesteringen en inventarisverliezen bij dochterbedrijf Food Lion konden worden opgevangen door betere kostenbesparingen.
De Belgische tak was goed voor een omzet van 5 miljard euro, 1,3% meer dan in 2014. Hier daalde de brutomarge echter met 17 basispunten tot 18,8% als gevolg van prijsinvesteringen en hogere inventarisverliezen, die slechts gedeeltelijk gecompenseerd konden worden door betere aankoopvoorwaarden.
In Zuidoost-Europa verkocht Delhaize 9,5% meer, wat tot een omzet van 3,4 miljard euro leidde. De brutomarge steeg er met 54 basispunten tot 24,6% door verbeterde leveranciersvoorwaarden en minder lage-margeverkopen in Servië.
Stevig laatste dividend
De nettowinst kwam uit op 366 miljoen euro. Voor de aandeelhouders levert dat een stijging van het dividend van 1,60 euro naar 1,80 euro op.
Op 14 maart spreken de aandeelhouders van beide bedrijven zich uit over de fusie.