De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.
750 miljoen euro besparen
Ahold Delhaize bestaat op dit moment in de Verenigde Staten nog uit Ahold USA en Delhaize America afzonderlijk, maar vanaf 1 januari gaan ze samen verder als Ahold Delhaize USA. Een logische zet, aangezien de Verenigde Staten een cruciale markt is voor de groep: liefst twee derde van de totale omzet van het supermarktbedrijf wordt daar gemaakt. Het was dan ook één van de hoofdredenen voor de fusie.
Door de Amerikaanse activiteiten samen te voegen kan de fusiegroep op kosten besparen, zoals het schrappen van een aantal dubbele functies. “Sommige ondersteunende functies komen te vervallen”, laat Ahold Delhaize weten, al zegt het dat er ook nieuwe jobs zullen ontstaan.
Aangezien Ahold Delhaize heeft beloofd om tegen 2019 750 miljoen euro kosten te besparen, bij voorkeur uit synergievoordelen, moet nu ook stevig in de Amerikaanse kosten worden gesneden. Het is voorlopig wel de bedoeling dat alle supermarktketens van de groep in de VS hun eigen identiteit behouden.