De Europese inkoopgroepering Agecore voert de druk op frisdrankproducent Coca-Cola verder op. Nadat de frisdranken eerder al uit de rekken verdwenen bij Intermarché in Frankrijk en bij Edeka in Duitsland, stapt nu ook Colruyt mee in de boycot.
Constructieve gesprekken
In de winkels van Colruyt en in de Collect & Go-webshop zijn sinds kort verschillende producten van Coca-Cola tijdelijk niet beschikbaar. Het gaat onder andere om meerdere formaten van Coca-Cola Light, de 1 literfles Coca-Cola Regular en Zero Sugar, de anderhalve literfles Fanta Orange, water van Chaudfontaine, en Fuze Tea.
Woordvoerder Silja Decock van Colruyt bevestigt dat de onderhandelingen met Coca-Cola minder vlot verlopen, waardoor sommige producten inderdaad tijdelijk niet beschikbaar zijn. Details over het conflict geeft de retailer niet: de gesprekken gaan discreet verder.
“Omdat we deze gesprekken op een constructieve manier willen aanpakken, met respect voor onze gesprekspartner, wensen we niet dieper in te gaan op de verdere details en willen we dit achter gesloten deuren laten doorgaan. We begrijpen dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde product niet meer terugvinden in onze rekken en wensen ons te excuseren voor het ongemak. We blijven als Colruyt Group dan ook zoeken naar een constructieve oplossing en willen ervoor blijven zorgen dat we onze laagsteprijsgarantie bij Colruyt te allen tijde kunnen waarmaken naar onze klanten toe. Voor alle duidelijkheid: er liggen nog steeds producten van Coca-Cola in onze rekken. Het gaat dus om een beperkt aantal producten die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn, en dat aantal varieert van winkel tot winkel.”
Langere reeks delistings
De onderhandelingen met koffieproducent Douwe Egberts verlopen intussen wel zeer constructief, geeft Decock nog mee: de retailer hoopt op korte termijn tot een akkoord te komen. “We zijn er dan ook van overtuigd dat onze klanten hun vertrouwde producten snel weer zullen terugvinden. We wijzen er ook graag op dat er nog steeds producten van Jacobs Douwe Egberts in onze rekken liggen. Het gaat dus om een beperkt aantal referenties die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Hoeveel producten er precies in de rekken liggen, varieert van winkel tot winkel.”
Dat Colruyt een bestelstop inlast bij Coca-Cola, hoeft niet echt te verwonderen: sinds begin dit jaar zijn ook andere ketens binnen Agecore (met name Intermarché en Edeka) in conflict met de frisdrankproducent. Het is bovendien niet de keerste keer dat Agecore een zware aanvaring kent met FMCG-reuzen, zie de eerdere botsingen met producenten als Nestlé, PepsiCo en Mars.
Naar verluidt draait het conflict niet alleen om de prijsverhogingen die Coca-Cola eind vorig jaar doorvoerde, maar ook om de al te dominante positie van de producent in het drankenschap: het merk zou retailers dwingen om het volledige assortiment op te nemen als voorwaarde voor goede condities. Begin januari werd dat al aangeklaagd door Intermarché-voorzitter Thierry Cotillard.
In een analyse gaat RetailDetail dieper in op de toename van handelsconflicten in de foodretail.