Nu prijsstijgingen wat afnemen ziet Danone de volumes weer aantrekken, in alle regio’s en alle categorieën. De multinational kijkt in een uitdagende omgeving dan ook vol vertrouwen naar de toekomst.
Prijzen onder controle
Net als in het tweede kwartaal stelt Danone vast dat het loont om de prijzen onder controle te houden: de vergelijkbare omzet steeg in het derde kwartaal met 4,2% naar 6,8 miljard euro, dankzij 3,6% hogere volumes, terwijl de prijzen slechts 0,7% hoger gingen.
In Europa daalden de prijzen zelfs met 1%, terwijl de volumes met 2,4% groeiden. De waterverkoop groeide ondanks minder goede weersomstandigheden, de afdeling zuivel en plantaardig kon rekenen op goede resultaten met Alpro, Actimel en YoPro. In Noord-Amerika ging de omzet 5,8% hoger, te danken aan 4,9% volumegroei en 0,9% prijsstijgingen. Hier presteerden proteïnerijke producten, koffiecreaties en waters sterk. Ook de andere regio’s leverden sterke prestaties.
Danone houdt vast aan zijn eerder vooruitzichten: een vergelijkbare omzetgroei tussen 3 en 5% met een lichte margeverbetering. De resultaten contrasteren met de zwakke cijfers die sectorgenoot Nestlé vorige week publiceerde.