Zwakke euro stuwt omzet
De totale omzet van Pernod Ricard ging omhoog met 8% en kwam uit op 8,56 miljard euro. Een groot deel van de hogere omzet was te danken aan de zwakke positie van de euro: zonder wisselkoerseffecten was er maar sprake van een omzetstijging van 2%. De winst ging dan weer omlaag met 15% en kwam uit op 861 miljoen euro, een jaar geleden kwam de winst nog net boven het miljard euro uit.
De lagere winst was te wijten aan het merk Absolut: Pernod Ricard moest immers 652 miljoen euro afschrijven op het vodkamerk, dat het vooral in de Verenigde Staten moeilijk heeft. Om een ommekeer te bewerkstelligen is Pernod Ricard bezig met een vernieuwing van het merk. Zo moeten er nieuwe smaken en verpakkingen komen en zullen er promoties worden gehouden.
Pernod Ricard nam Absolut Vodka in 2008 over van het Zweedse Vin & Spirit. Toen was vodka één van de sterkst groeiende sterke dranken, maar de voorbije jaren is de groei stilgevallen, vooral dan in de Verenigde Staten.