Mexico zorgt toch voor groei
Tussen begin april en eind juni verlieten wereldwijd 105,870 miljoen hectoliter dranken de brouwerijen van AB InBev, op vergelijkbare basis 1,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Toch was er in absolute cijfers wel een groei met meer dan 4%, omdat sinds 4 juni ook de activiteiten van het overgenomen Mexicaanse Grupo Modelo in de cijfers meegenomen moeten worden.
In de regio Noord-Amerika daalden de volumes met 1,8% tot 32,369 miljoen hectoliter: vooral In de VS werden de verkopen negatief beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden en door de aanhoudende druk op het beschikbaar inkomen van de consumenten.
In Latijns-Amerika lag het verkochte volume 1,5% lager, op 26,932 miljoen hectoliter. Hier speelde vooral de impact van Brazilië, dat een daling in de verkoop zag ondanks de Confederations Cup Voetbal. De druk op het inkomen van de Brazilianen zorgde echter voor een tempering van het enthousiasme.
Verkoop in West-Europa daalt 7%
Ook in de meeste andere regio’s kende het drankverbruik een daling, zelfs in de groeimarkten. In West-Europa lag het verkochte volume 7,0% lager, in Centraal- en Oost-Europa 6,1%. Alleen Azië zwom met een sterk China tegen de trend in, met een meerverkoop van 5,1%.
Op de Belgische markt daalde de verkochte hoeveelheid eigen bieren van AB InBev tijdens het tweede kwartaal met 3,9%, wat het bedrijf vooral toeschrijft aan het slechte weer. Voor het eerste halfjaar komt de achterstand tegenover vorig jaar daarmee op 6,3% te liggen: het bitter koude eerste kwartaal was immers nog slechter.
Duurder bier doet omzet stijgen
Toch ging de omzet van AB InBev er met 3,9% op vooruit tot 10,587 miljard dollar, net geen acht miljard euro. De opbrengsten per hectoliter namen in het tweede kwartaal immers met 5,8% toe. Ook voor de rest van het jaar verwacht AB InBev dat de opbrengst per hectoliter hoger zal uitkomen.
De toename van de verkoopprijzen lag overigens ook hoger dan de stijging van de kostprijs van de verkochte goederen. Die nam in het tweede kwartaal maar met 3,8% per hectoliter toe. Dit zorgde mee voor een stijging van de nettowinst van 1,940 miljard dollar (1,5 miljard euro) naar 7,458 miljard dollar (5,6 miljard euro), al is dit bedrag in grote mate vertekend door een boekhoudkundige herwaardering van de investering in Grupo Modelo.