Kentering in VS
’s Werelds grootste brouwer is 2012 goed gestart. In de Verenigde Staten noteert AB InBev een lichte volumegroei tot 29,78 miljoen hectoliter. Het is meteen de eerste groei sinds 2008, toen het toenmalige Belgisch-Braziliaanse InBev de brouwer van Budweiser, het Amerikaanse Anheuser-Busch, overnam. AB InBev lanceerde eind januari Bud Light Platinum, naar eigen zeggen “de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005”.
Behalve Noord-Amerika steeg de verkoop ook in Latijns-Amerika (4,8% in de zone Noord, 3,2 % in de zone Zuid) en in Azië (+3,2%). In die twee continenten stimuleren het toenemende aantal volwassenen en de stijgende inkomsten de bierconsumptie.
Dalende volumes in Europa
In Europa blijft de bierverkoop echter dalen: in West-Europa ging er 5,1% af tot net geen 6,2 miljoen hectoliter. De sterkste daling noteerde de groep in het Verenigd Koninkrijk (-9,7%), onder meer een gevolg van de crisis en de btw-stijging. In België daalde de verkoop met 1,2% (te wijten aan het veel slechtere weer dan vorige lente), terwijl er in Duitsland net geen half procentje bijkwam. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de daling 9,7% tot 4,32 miljoen hectoliter.
Daarmee is AB InBev in hetzelfde bedje ziek als zijn concurrenten: een daling van de bierconsumptie in de ontwikkelde markten. Eerder deze maand maakte ook SABMiller bekend in zijn vierde kwartaal de biervolumes te hebben zien toenemen, ondanks zwakke resultaten in de mature markten. En Heineken, dat ook een hogere nettowinst over het eerste kwartaal bekend maakte, meldde eveneens volumegroei in alle regio’s, behalve West-Europa. De vierde grote speler op de biermarkt, Carlsberg, komt pas op 9 mei met zijn kwartaalresultaten naar buiten.