Bierverkoop stijgt alleen in Azië
De terugloop van het volume manifesteerde zich op ruime schaal: in West-Europa bedroeg de daling 4,3%, in Noord-Amerika 2,7%, in Latijns-Amerika Noord 3,9%, in Latijns-Amerika Zuid 2,8% en in Oost- en Centraal-Europa zelfs 15,8%. Op die laatste markt ondervond AB InBev onder meer de weerslag van hogere belastingen en van de crisis in Oekraïne. Alleen in Azië kon vooruitgang worden geboekt: het verkochte volume dikte er 9% aan.
Op de thuismarkt België daalden de volumes eigen bieren met 3,0%, voornamelijk wegens de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. In het laatste kwartaal stegen de volumes overigens met 0,4% onder impuls van een lichte marktaandeelwinst
Omzet stijgt met 3,3%
Ondanks de daling van het verkochte volume kon AB InBev zijn omzet met 3,3% opkrikken tot 43,2 miljard dollar (32,4 miljard euro). Het concern schrijft dat toe aan initiatieven om de opbrengst per hectoliter te verhogen, alsook aan een sterke prestatie van de belangrijkste merken. Die laatsten kenden immers een groei met 4,7%.
Tegelijk keek het concern aan tegen een stijging van de kostprijs per geproduceerde hectoliter, vooral als gevolg van de wereldwijde toegenomen prijzen voor grondstoffen en negatieve wisselkoerseffecten voor zijn activiteiten in Brazilië. Ook de verkoop- en marketingkosten stegen: zij namen met 4,5% toe. Door de daling van het volume lagen de totale kosten evenwel 0,9% lager dan in 2012.
Nettowinst neemt met 10,2% toe
Dit alles leidde ertoe dat AB InBev zijn nettowinst kon opdrijven tot zelfs 14,4 miljard dollar (10,5 miljard euro). Hierin zit evenwel een eenmalige boekhoudkundige meerwaarde van 6,3 miljard dollar (4,6 miljard euro) op de participatie die de Leuvense brouwer al had in Grupo Modelo. Wordt dit uit de cijfers gehaald, dan blijft er een ‘genormaliseerde’ nettowinst van 7,9 miljard dollar over, 10,2% meer dan in 2012.
Voor 2014 wordt onder meer de versterking van de positie in Azië een belangrijk thema. In januari kondigde AB InBev aan dat het zijn voormalige dochter Oriental Brewery (OB), de belangrijkste brouwer van Zuid-Korea, terugkoopt voor een bedrag van 5,8 miljard dollar (4,2 miljard euro).