Door de coronacrisis heeft AB InBev in 2020 beduidend minder bier verkocht. Ook de winst daalde gevoelig. Toch kon de brouwer in de tweede jaarhelft weer aankopen met groei.
Beter slotkwartaal
De brouwer van onder meer Stella Artois en Jupiler verkocht vorig jaar 5,7% minder bier. Daardoor viel de totale omzet met 3,7% terug tot 46,9 miljard dollar (38,4 miljard euro). De ebitda strandde op 17,3 miljard dollar (14,2 miljard euro), zo’n 13% lager dan een jaar geleden.
Toch zijn er ook lichtpuntjes. Over het derde kwartaal rapporteerde AB InBev eerder al beter dan verwachte resultaten en die trend zette zich nadien ook verder. In het slotkwartaal werd er opnieuw meer bier verkocht (+1,6%) en stegen de opbrengsten met 4,5%. De inspanningen die de brouwer deed om meer bier online te verkopen, wierpen hun vruchten af, schrijft De Tijd. In China zou AB InBev intussen het grootste online marktaandeel hebben.
Schulden
Door de lagere winst is de schuldgraad van de brouwer weer opgelopen tot 4,8 keer de brutobedrijfswinst. De voorbij jaren deed AB InBev er nochtans alles aan om de schuldenberg af te bouwen. Maar corona gooide dus roet in het eten. In absolute cijfers daalden de schulden wel naar 82,7 miljard dollar (67,7 miljard euro).
Gezien de ontwikkelingen van de laatste maanden, verwacht AB InBev een “aanzienlijke” verbetering van de volumes en de opbrengsten in 2021. De dure grondstoffen en tegenzittende wisselkoersen blijven intussen wel wegen op de winstmarge.