Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.
Premiumbieren
Momenteel hebben de lokale Chinese merken meer dan de helft van de markt in handen, maar de Chinese consument begint steeds meer interesse te tonen in internationale bieren. Dat is goed nieuws voor AB InBev, dat zijn merken in China op de markt brengt als premium producten. Zo wordt Budweiser in China aanzien als een premiumbier en Stella Artois zelfs als ‘super-premium’. Dat laatste merk kende sinds zijn lancering in China drie jaar geleden alvast een tweecijferige omzetgroei.
De nieuwe brouwerij is niet enkel de grootste van AB InBev in Azië, ze voegt meteen ook een aantal technologische nieuwigheden toe. Zo werd de kwaliteitscontrole sterk verbeterd, waardoor defecte producten er nu automatisch uitgehaald worden. Daarnaast zijn er ook zonnepanelen geïnstalleerd om de brouwerij milieuvriendelijker te maken. Om de Chinese consument nog meer in contact te brengen met de bieren, werd de brouwerij ook gebouwd als een attractie, waar toeristen het brouwproces van nabij kunnen volgen.
Premiumtrucks
AB InBev wil niet enkel zijn brouwerijen milieuvriendelijker maken, maar ook het transport. Daarom heeft het bij Tesla een bestelling van 40 elektrische en zelfrijdende vrachtwagens geplaatst, meteen een van de grootste bestellingen voor Tesla. De nieuwe vrachtwagens moeten AB InBev helpen om zijn doel te bereiken om tegen 2025 30% minder CO2 uit te stoten.