Zonder Corona (bijna) geen groei
AB InBev realiseerde in het derde kwartaal wereldwijd een omzet van 11,729 miljard dollar of omgerekend 8,5 miljard euro. Dat is 14,2% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar zonder de overname van Corona zou het verkoopcijfer er slechts 0,9% op zijn vooruitgegaan.
De stijging komt vooral voort uit hogere verkoopprijzen: het totale volume nam op vergelijkbare basis immers nauwelijks toe van 119,638 miljoen hectoliter in het derde kwartaal van 2012 naar 119,664 miljoen hectoliter nu. De winst ging veel sterker de hoogte in en steeg met meer dan 30% van 1,818 miljard dollar vorig jaar naar 2,366 miljard dollar (1,3 naar 1,7 miljard euro) nu.
Dat de winstgroei veel sterker is, is toe te schrijven aan een daling van de kostprijs van de verkochte goederen. Die liep in het derde kwartaal met 0,3% per hectoliter terug, vooral dankzij de realisatie van synergieën bij het overgenomen Corona-eigenaar Grupo Modelo in Mexico.
Daling in Brazilië en VS
Toch toonde het management van AB InBev niet geheel tevreden. In de twee belangrijkste biermarkten, Brazilië en de Verenigde Staten, daalde de verkoop. In de VS was dat mede een gevolg van de verhoging van de bierprijzen om het verschil tussen luxe- en subluxe-merken te verkleinen. Het gevolg was wel een verlies aan marktaandeel met 0,80% in het derde kwartaal. In Brazilië speelt de hoge inflatie het bedrijf parten.
In West-Europa groeide het verkochte volume aan eigen bieren dankzij de goede zomer met 0,1%. Het zorgde ervoor dat na negen maanden de verkoop van eigen bieren het verlies kan beperken tot 4,6%. De Belgische biermarkt herstelde zich goed en de verkoop van het volume eigen bier van AB InBev steeg met 0,4%. Dat is een marktaandeelgroei voor de bierbrouwer.
In een groeimarkt als China zag AB InBev zijn volume aan eigen bieren in het derde kwartaal dan weer met 8,3% stijgen, waardoor het concern zijn marktaandeel er verder kan opvijzelen.
Voor het volledige jaar verwacht AB InBev dat de volumes stabiel blijven of een kleine daling kennen. Op korte termijn zal de druk op de volumes in Brazilië immers aanhouden. In China daarentegen blijft AB InBev uitgaan van een sterke groei.