AB InBev verkocht deze zomer minder bier, nadat Bud Light het Amerikaanse marktleiderschap verloor door een marketingrel. De brouwerijreus focust dan maar op duurdere bieren, met succes.
Politieke ravijn
Je moet het maar kunnen: de volumes met 3,4% zien zakken en toch 4,1% meer winst boeken. Ook de omzet ging vorig kwartaal met 5% omhoog bij AB InBev. ’s Werelds grootste brouwer verkocht 151,9 miljoen hectoliter bier, goed voor 15,6 miljard dollar (14,5 miljard euro) aan omzet. De ebitda exclusief wisselkoerseffecten klom met 4,1%, al was er in absolute cijfers slechts 2% groei tot 5,43 miljard dollar (vijf miljard euro).
Prijsstijgingen zorgden voor de groei, maar AB InBev focust zich ook (deels noodgedwongen) steeds meer op premium-bieren. De bierreus mispakte zich eerder dit jaar aan politiek gepolariseerd Amerika, toen leidend pilsmerk Bud Light campagne voerde met transgender influencer Dylan Mulvaney. De poging om de TikTok-generatie aan te spreken viel echter in bijzonder slechte aarde bij conservatief-rechts Amerika en leidde tot een aanhoudende boycot.
Ontslagen
Het Noord-Amerikaanse volume (goed voor een kwart) kelderde in het tweede kwartaal al met 14% en nu nog eens met 17%. Bud-rivaal Modelo Especial heeft er inmiddels zelfs het marktleiderschap overgenomen. Van de weeromstuit sponsort AB InBev nu kooigevechten, waar ook Donald Trump zich graag laat zien.
Voor het volledige boekjaar rekent de brouwerijgigant op een ebitda-groei tussen de 4 en 8%, na 7,3% groei in de eerste negen maanden van het jaar. Het laatste kwartaal belooft dus geen hoogvlieger te worden voor de groep. AB InBev is ook aan her reorganiseren: in Leuven werd afgeslankt en in de Verenigde Staten gaan een kleine 400 van de 18.000 jobs op de schop.