Biergigant AB InBev bedient consumenten voortaan ook rechtstreeks, via de eigen webwinkel Jupilershop. Wie zin heeft in een biertje, kan dat voortaan daags nadien laten leveren. Opvallend is wel dat de lancering in alle stilte is gebeurd.
Nog kleinschalig platform
Naar eigen zeggen op vraag van consumenten, heeft AB InBev “de afgelopen weken” een eigen e-commerceplatform gebouwd: Jupilershop, waar in eerste instantie Jupiler, Jupiler 0,0%, Stella Artois, Leffe Blond en Victoria (de nieuwste spruit van de Leuvense bierproducent) kunnen besteld worden voor thuislevering.
Het platform is nog “kleinschalig”, vertelt woordvoerder Karolien Cloots aan RetailDetail, omdat het ook nog een pilootproject betreft. Het idee speelde weliswaar al langer, maar de ontwikkeling is in een stroomversnelling terechtgekomen door de lockdownperiode – waarbij de horeca als afzetmarkt wegviel voor AB InBev.
Levering volgende dag
De levering gebeurt via een koerierdienst en kan al de dag na de bestelling. Daar betalen klanten dan vijf euro leveringskosten voor, tenzij ze minstens 24 blikjes of een bak bestellen. In dat geval wordt de levering gratis. Los van die extra kosten liggen de prijzen online wel iets hoger dan in de supermarkt: voor een bak Jupiler betaal je bijvoorbeeld 14,19 euro, ten opzichte van 13,65 euro bij Colruyt Collect&Go.
De brouwerijreus benadrukt dat het om de beginfase gaat: “We zullen stap voor stap evalueren hoe dit loopt en verder optimaliseren”, aldus Cloots. Ook het assortiment kan zo na evaluatie worden uitgebreid.
AB InBev sluit zich zo aan bij een hele reeks FMCG-producenten die naar aanleiding van de corona-lockdown een eigen consumentenwebshop zijn gestart: eerder gingen in het buitenland ook al PepsiCo en Nestlé de direct-to-consumertoer op.