Biermarkt ‘dynamiseren’
AB InBev zag in 2014 zijn marktaandeel op de Belgische biermarkt, dat rond de 56% schommelt, heel licht toenemen. De groep verkocht in ons land vorig jaar 4,5 miljoen hectoliter bier: dat is weliswaar enkele duizenden hectoliters meer dan in 2013, maar nog altijd een pak minder dan de 5,6 miljoen hectoliter in 2000.
Om de Belgische biermarkt te ‘dynamiseren’, riep Eric Lauwers, algemeen directeur van AB InBev Benelux & Frankrijk, 2015 uit tot het ‘Jaar van de Innovaties‘. Zo wordt het Leffe Royale-assortiment uitgebreid met drie nieuwe soorten, waarbij telkens andere hopsoorten gebruikt worden.
Opvallender is echter dat de bierbrouwer, naar het voorbeeld van grote concurrent Heineken, ook de kaart trekt van ‘biervarianten’ die zich op een ruimer publiek richten dan de pure bierdrinkers. Zo krijgt Hoegaarden minstens één ‘Radler’-variant: een verfrissend ‘biertje’ met fruitsmaak en slechts twee procent alcohol (net als Heineken-dochter Maes twee jaar geleden).
AB InBev komt ook met een antwoord op Desperados (ook al uit de Heineken-stal), het ‘bier’ met tequilasmaak dat bij flink wat jongeren aanslaat. Het lanceert nog dit jaar het in Frankrijk succesvolle ‘Cubanisto’, een bier gemengd met rum (foto), alsook de in Groot-Brittannië populaire Stella Artois Cidre (goed voor 300.000 hectoliter in Engeland).
‘Festival National’ voor Jupiler
Lauwers kondigde voorts een nieuwe megacampagne aan rond Jupiler en wil daarbij het gigantische succes van de Rode Duivels-blikjes nog eens overdoen. Bij gebrek aan een internationaal voetbaltornooi trekt AB InBev dit jaar de kaart van de muziek: het gaat blikjes verspreiden met de namen van de Belgische muziekfestivals erop.
De Leuvense brouwer kondigde voor Jupiler ook nog enkele nieuwe verpakkingen aan: zo komt er een minikrat met 10 flesjes – dat kratje zal in een eerste fase bij Carrefour getest worden – en zal ’s lands best verkochte pilsbier ook in wegwerpfles beschikbaar zijn.