Lagere volumes en winsten
De cijfers van vorig jaar zijn dan ook moeilijk te vergelijken met die van dit jaar. Daarnaast stelt de Belgisch-Braziliaanse brouwer dat de economische omstandigheden in bepaalde markten niet optimaal waren, en ook het slechte weer in de Verenigde Staten en China droeg bij aan het teleurstellende resultaat.
AB InBev haalde in het tweede kwartaal een verkocht volume van 116,8 miljoen hectoliter, beduidend minder dan de 119 miljoen hectoliter van een jaar geleden. De omzet kwam uit op 11,1 miljard dollar (10 miljard euro), fors minder dan de 12,2 miljard dollar van een jaar eerder. Ook de groepswinst nam een duik, van 2,6 naar 1,98 miljard dollar (1,8 miljard euro).
Terugval in VS en Zuid-Amerika
In de Verenigde Staten daalde de omzet met 1,1%, hoewel er eerder toch gunstige signalen van die markt kwamen. Dat toont zich ook in de mindere resultaten van het merk Budweiser, dat het moeilijk heeft om het marktaandeel op te krikken.
In Zuid-Amerika daalde het verkochte volume met 8,6%: niet verrassend, aangezien het WK Voetbal vorig jaar voor een enorme topprestatie zorgde. AB InBev zegt echter zelf dat die maar verantwoordelijk is voor 5,5% van de daling, de rest wordt toegeschreven aan zwakke economische omstandigheden.
Ondanks de tegenvallende cijfers blijft AB InBev bij zijn prognose voor het volledige jaar en verwacht het betere resultaten voor de rest van 2015: “We zijn het tweede semester gestart met dynamiek achter onze merken en commerciële initiatieven en we verwachten de opbrengstengroei te versnellen in het resterende deel van het jaar, vergeleken met het eerste halfjaar”, stelt ’s werelds grootste brouwer.