Na vijf jaar terug van weggeweest
Begin deze week meldde de Belgische bierreus de overname van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery. AB InBev had die brouwer in 2009 verkocht voor 1,8 miljard dollar om zijn schuldgraad (na de overname van Anheuser-Busch) te helpen drukken. CEO Carlos Brito liet echter een terugkoopoptie opnemen in dat contract: de afspraak was dat AB InBev bij een eventuele terugkoop elf keer de bedrijfskasstroom zou betalen, wat nu neerkomt op 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro). Dat geld heeft AB InBev nu opgehaald via bedrijfsobligaties met een looptijd van 3 tot 30 jaar.
Oriental Brewery was ten tijde van de verkoop nog het nummer twee in Zuid-Korea, maar de voorbije vijf jaar wist de brouwer zijn omzet te verdubbelen, groeide zijn marktaandeel van 40 naar 60% en heeft de groep met ‘Cass’ het best verkopende bier van Zuid-Korea in huis. De Zuid-Koreaanse biermarkt wordt gekenmerkt door een duopolie: Oriental Brewery en concurrent Hite Juron hebben zo’n 90% van de verkoop in handen.
“Oriental Brewery zal onze positie in het snel groeiende Azië versterken. We kijken er naar uit om AB InBev-merken uit te bouwen in Zuid-Korea, zodat de consument er meer keuze krijgt”, verklaarde CEO Brito begin deze week de beslissing om Oriental Brewery terug te kopen.