Verschillende bronnen melden dat Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie de Spoelberch, een minderheidsbelang zal nemen in de ethische chocolatier Tony’s Chocolonely.
Eindfase
Volgens De Tijd zitten de onderhandelingen tussen Verlinvest en het Nederlandse chocoladebedrijf in de laatste rechte lijn. Over de omvang van de investering is nog niets bekend.
Tony’s Chocolonely is erg populair in Nederland en heeft er zelfs een groter marktaandeel dan reuzen als Mars en Nestlé. Het bedrijf ontstond vijftien jaar geleden met het doel “slavenvrije chocolade” op de markt te brengen.
Rentabiliteit
Intussen is het merk met de kleurrijke verpakkingen ook te koop in België, Denemarken, Duitsland, Finland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. De omzet steeg in het boekjaar 2018-2019 naar bijna 70 miljoen euro, maar de winst bedroeg slechts 2.656 euro. Het tegenvallende resultaat is vooral het gevolg van hoge investeringen in de internationale expansie. In september vreesde topman Jan Beltman zelfs nog voor een fors verlies.
Dit jaar hoopt Beltman op een omzet van 100 miljoen euro. Het chocoladebedrijf wil zijn activiteiten ook uitbreiden in meer Duitstalige landen. Verder komt er een nieuwe chocoladefabriek in Zaanstad. Die plannen kosten geld en het is dus niet verwonderlijk dat Beltman op zoek ging naar een partner.
Dat lijkt nu Verlinvest te gaan worden, de investeringsmaatschappij van AB InBev-familie de Spoelberch. Verlinvest investeerde in 2011 ook al in de duurzame supermarktketen Marqt. Toen bleek dat de rentabiliteit problematisch bleef, stapte de investeringsmaatschappij er in 2017 echter weer uit.